onsdag 17. juli 2013

Munkehaugen, Skotselv/Mjøndalen

Oldefar Theodor Nilsotter (Nilsen) Munkehaugen
Som barn var jeg en god del i Smedgata hos oldemor, eller "bestemor Mjøndalen" som vi kaldt henne. Hun ville ikke bli kaldt oldemor, "føler meg så gammel da" sa hun alltid.
Oldemor Karen ble gammel, vet ikke nøyaktig for jeg har ikke dødsdagen hennes, tror hun ble ca 97 år. Hun levde iallefall til jeg var nesten 18 år. I et annet innlegg vil jeg kommer næremere tilbake til Karen Kristiansdatter Hovde, gift 1: Nilsen Munkhaugen og gift 2: Hansen.

Jeg har lenge hatt lyst til å ta et "dypdykk" i min oldefar Theodor Munkehaugens liv. Han ble på en måte litt usynlig. Han døde så alt for tidlig fra ungeflokken, han ble kun 46 år gammel. Oldemor giftet seg på nytt, og det ble hennes nye mann Erik vi fikk et forhold til. En traus mann som sa lite.

Theodor ble født på plasssen Munkehaugen/Dramdalseiet i Skotselv som nr 10 i en ungeflokk på 12.
Foreldrene var Nils-Otter Olsen født 14.11.1821 og Berthe Maria Pedersdatter Kjemperud født 24.7.1827. De giftet seg unge, Berthe Maria var bare 19 år gammel.
Vielsen var i Haug kirke, Øvre Eiker, vitner var Ole Torgersen, Kniveie og Peder Andersen, Kjemperud.
Ifølge folketellingen 1865 (klikk på linken) bodde de på plassen Munkehougen, Bakke sogn i Eger hvor de dyrket bygg og poteter. De hadde også 2 kuer. Nils-Otter var husmann med jord og elvearbejder. Ungflokken talte da totalt 12 stykker, jeg vet også at det ble født en gutt til Alfred i mai 1866, og Anne Marie født des 1864.
Det vil si at mor Berthe Marie ved en alder av 39 år hadde født 12 barn som jeg vet om. Når eldstemann Ole, er født i 1846 og sistemann i 1866, ja da behøver jeg vel ikke å si mer...

Så langt jeg vet lå plassen idyllisk til nede ved elvebredden. Dette er ikke helt stadfestet men jeg ble  vist denne plassen en gang av en hyggelig dame jeg traff på Bakke kirkegård. Hun het også Munkhaugen men kom ikke fra "min familie". Det viste seg at det var 2 plasser som het Munkhaugen og to stykker som het Anton Nilsen (litt forviklinger her som jeg får komme tilbake til)
Jeg tok noen bilder den gangen og det så slik ut:

Min tippoldefar Nils-Otter var også elvearbeider, jeg vil nok tro det gikk mange båtturer med folk og varer over elven på den tiden
Hvis noen som leser bloggen min og er kjent i området, vil jeg bli veldig glad for tilbakemelding vedrørende denne plassen. Dessverre har jeg ingen bilder fra den tiden stedet var bebodd av famlien.

Folketellinger er interessant lesning. I 1875 så famlien slik ut:

Familieforholdene så da helt annerledes ut, Berthe Marie har blitt enke. Hennes datter Maren Kristine har flyttet inn med ektemann Johan Pettersen fra Modum/Nykirke. Forøvrig bor 4 av barna hjemme. Det som forundrer meg her er at Theodor ikke bor hjemme, han er jo bare 12 år gammel.
Jeg lurer virkelig på hvor han har gjort av seg. Her vil jeg lete mer og evt komme tilbake til når jeg finner han.
Det bor også en Ole Nils Otteren der som jeg først trodde var eldste sønnen, men får det ikke helt til å stemme da eldstemann Ole er født i 1846. Ole i folketellingen her er født 1853, det ka selvsagt være en skrivefeil, jeg har også funnet en utflyttererklæring på Ole som sier at harn flyttet til Drammen og fikk jobb ved Holters Dampsag. Jeg lar derfor denne saken ligge og tror vel egentlig at vi det er den samme Ole ???
Et lite "mysterie" til hvor er NILS, i følge gamle navntradisjoner blir førstfødte sønn oppkalt etter far. Hvis den tradisjonen følges skulle det ha vært en første født med navn Nils Nilsotter...???

Ut frea det eneste bildet jeg har av oldefar ser jeg at han avtjente verneplikten sin i det Kongeilig Norske Infanteri Jægerkorps. Når og hvor har jeg ikke klart å finne ut. Ville være interessant. ???

Det neste jeg finner om han som kan stadfestes er at han traff min oldemor Karen Hovde fra Vikersund. Hvordan? Det eneste jeg kan fundere litt på er at Johan Pettersen, Maren Kristines ektemann kommer fra Vikersund slik min oldemor gjorde. Det kan selvsagt være en link der, kanksje famliene kjente hverandre fra før og at hun dro på besøk...??? ja ja det blir bare tanker. På en eller annen måte har det oppstått søt musikk som endte med ekteskap mellom Theodor Munkehaugen og Karen Hovde fra Vikersund.

Jeg har dessverre ikke funnet beviset (kirkeboka) men har stadfestet at de giftet seg på Bragernes, Drammen 16. juni 1890.
De to første barna, min mormor Dagny og hennes søster Anna er begge født i Drammen, de andre barna i flokken er født på eiendommen "Brevig" Viken søndre, Mjøndalen. Idag er adressen Smedgaten 7 og der har jeg vært mye i min barn og ungdom.

Dessverre finner jeg ikke skannete kirkebøker fra Bragernes i Drammen i dette tidspunktet så jeg får ikke lagt ut dokumentasjonen (skal lete videre).
I min database ser familien og hendelsene til Theodor slik ut:


Av ren innskytese søkte jeg i folketellingen 1900 på navnet Munkehaugen og fant familien, og som en overraskelse to av oldefars søsken, Anton og Emil. De hadde jeg ikke hørt om den gangen jeg besøkte oldemor.
Her er de
Theodor døde dessverre alt for ung, han fikk en sterk lungebetennelse 19. juni 1906 og ble begravet ved Nedre Eiker kirke.
Dette ble selvsagt en stor beslastning på dens store familien i Smedgaten 7. Mormor og Anna begynte å jobbe på papirfabrikken for å hjelpe til med økonomien.
Jeg har sterke røtter til Mjøndalen gjennom røttene mine og vil nok komme tilbake til dette ved en senere blogg.
Oldefars foreldre og søsken. Oldemor hennes forfedre i Vikersund og etterslekt i Mjøndalen.

Avslutter med litt mer romantikk, mormor  Dagny traff min morfar Andor Jacobsen fra Jar i Bærum
på papirfabrikken da han var maskinfører der. Han hadde flyttet til Mjøndalen sammen med sin søster Ågot Jacobsen.
Ågot traff også sin mann Oskar Andersen Solløs på papirfabrikken. Jeg husker godt tante Ågot, vi besøkte dem ofte da jeg var barn.
Det blir derfor mer " familiegreier" fra Eikerbygdene.

Vil du se det jeg har av familierelasjoner fra Munkehaugen grenen se under
Skotselv/Mjøndalen så ligger det der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar