torsdag 11. juli 2013

Familien Gundersens inntog i Hønefoss fra Skien, Gråten.

Skien, i Graaten bodde toller/sjømann Gunder Pedesen og hans kone Karen Andrea Schelbred (som jeg kommer tilbake til under Telemarksslekt)

De fikk 5 barn, 3 av dem har satt spor etter seg i Hønefoss historie.
Familibildet er tatt i hagen hos bestemor og bestefar i Blomsgate 15, tidlig på
50-tallet vil jeg tro. Det ble sannelig mange ut av disse
flotte Skiens søskenene. Jeg er ikke med på bildet men jeg ser fetter Ingar
foran så bildet er nok tatt ca 1948.

Hanna Gundersen ble født 21. juli 1876, hun giftet seg med Hans Mørck og de flyttet til Hønefoss. Hans var installatør og gründer som ble bl.a.  knyttet til Hagbarth Thiested. De fikk 2 barn Gunnar og Magnhild Mørck.

Gunnar ble et kjent ansikt i byen som "primus motor" bak Hønefoss første kjøpesenter med rulletrapp, Alles og elektrikerforretningen Mørck som lå i Storgaten. Han giftet seg med Ester og de fikk 4 barn: Hans, Snorre, Stein og Beate.
Herman Gundersen ble født 6. des 1880, han giftet seg med Anna Gundersdatter. De fikk barna, Gunnar, Per og Kari Gundersen. Hermann og Anna bosatte seg på Stabekk i Bærum og jeg mener han var skredder (?). Han døde tidlig 16. april 1917. Han enke Anna tok da med de 3 barna til Hønefoss for å være i nærheten av søstrene sine. De bosatte seg i Vinju gården (mener å ha hørt det, usikker) og hun brødfødde barna med søm.
Per kjenner vi i dag som mannen bak Torvet Klær.

Gunnar begynte å jobbe på Norpapp. Han bosatte seg i Dronningensgate (nede ved stadion) med sin kone Elfrid. De fikk 3 døtre: Arna, Ragnhild og Tone.

Til slutt min bestemor Gunda Karoline Gundersen født 19. des 1883, som giftet seg Erik Eriksen. Da Hanna skulle føde sitt første barn Gunnar i 1906 kom søsteren Gunda til Hønefoss for å hjelpe til. Her traff hun Erik Eriksen og det oppsto søt musikk. Bestefar Erik hadde i 1900 startet Hønefos Verktøifabrik som hadde lokaler i kjelleren på Thistedgården. Fabrikken var en av de første i Hønefoss som fikk elektriske strøm.
De fikk 3 sønner, Egill, Kaare og min far Øyvind.
Stolte bestemødre, Gunda med barnebarnet Erik og søsteren Hanna Mørck med Hans
Begge er født Gundersen fra Gråten i Skien
Det var 3 søsken til i denne "ungeflokken", brødrene Peder, Herman og søsteren Sussanne Jacobine. De ble i Skien, men jeg husker tant Bine godt så hun var nok ofte på besøk.

Dette er kortvarianten, jeg vil nok berøre en del av dette senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar